Oι θετικές επιστήμες δεν έχουν πια πέραση…

thetikes-epistimesΤα τελευταία χρόνια θέσεις μαθητείας με βασικές γνώσεις μαθηματικών, πληροφορικής και τεχνολογίας δεν προσελκύουν τους νέους στη Γερμανία. Τα αντικείμενα αυτά δεν είναι ελκυστικά ήδη από το σχολείο.

Ολοένα περισσότεροι γονείς διερωτώνται τι θα κάνουν τα παιδιά τους μετά το σχολείο. Το γερμανικό απολυτήριο ανοίγει το δρόμο προς την ανώτατη εκπαίδευση, αλλά δίνει και άλλες επιλογές στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία το 2000 μόλις το 37% των τελειόφοιτων πήρε τελικά απολυτήριο λυκείο. Σήμερα ένας στους δύο. Έτσι αυξάνεται ο αριθμός των φοιτητών σε γερμανικές πανεπιστημιακές σχολές. Από το 2011 για παράδειγμα ο αριθμός των φοιτητών υπολογίζεται στο 1,5 εκατομ. ετησίως.

Ειδικότερα, εμφανώς αυξημένος εμφανίζεται ο αριθμός των πρωτοετών, ενώ μειώνεται ο αριθμός των αποφοίτων δευτεροβάθμιας που επιλέγει προγράμματα επαγγελματικής μαθητείας. Σύμφωνα με τον Γιόαχιμ Μέλερ, διευθυντή του Ινστιτούτου Ερευνών για την Αγορά Εργασίας, τα στοιχεία αυτά δεν πρέπει να εκπλήσσουν διότι αντανακλούν δεδομένα από τις αντιλήψεις που επικρατούν και αναπαράγονται στην κοινωνία και την οικονομία.

Στο μεταξύ τα τελευταία επτά χρόνια παρατηρείται στη Γερμανία μία υπερπροσφορά θέσεων πρακτικής εξάσκησης για τεχνικά επαγγέλματα που προϋποθέτουν θεμελιώδεις γνώσεις μαθηματικών, πληροφορικής, μηχανικής και τεχνολογίας, η οποία όμως δεν αντανακλά στην πραγματικότητα τις θέσεις που τελικά καλύπτονται. Σύμφωνα με στοιχεία του γερμανικού υπουργείου Οικονομίας μέχρι το 2020 αναμένεται να υπάρχουν περίπου 670.000 κενές θέσεις εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού με βασικές γνώσεις θετικών επιστημών.

Γνώσεις θετικών επιστημών και αγορά εργασίας

Μαθηματικά, πληροφορική, τεχνολογία και μηχανική εφαλτήριο για μια εξειδικευμένη θέση εργασίας από νωρίς

Σε μια χώρα προηγμένη τεχνολογικά όπως η Γερμανία θα περίμενε κανείς ότι η ζήτηση εξειδικευμένων θέσεων εργασίας χωρίς απαραίτητα πανεπιστημιακό τίτλο θα ήταν κοινός τόπος. Κι όμως, όπως τόνισε ο Τόμας Σατελμπέργκερ, πρώην διευθυντής στο Τμήμα Προσωπικού της Telekom, μιλώντας στο εθνικό φόρουμ Μαθηματικών, Πληροφορικής, Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας (MINT) «οι ίδιες οι επιχειρήσεις είναι αυτές που κατέστησαν το συνολικό σύστημα πρόσληψης και σταδιοδρομίας ακαδημαϊκό».

Από την άλλη πλευρά ωστόσο, παράδοξο είναι και το γεγονός ότι όχι μόνο δεν υπάρχει ζήτηση για εξειδικευμένες θέσεις πρακτικής σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις από αποφοίτους τεχνικών σχολών, αλλά ακόμη και στις πανεπιστημιακές σχολές θετικών και τεχνολογικών επιστημών ένα μεγάλο ποσοστό των φοιτητών δεν καταφέρνει καν να πάρει πτυχίο.

Για τη Γιοχάνα Βάνκα, ομοσπονδιακή υπουργό Παιδείας, αυτό που προέχει σε κάθε περίπτωση είναι να ιδωθεί το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα συνολικά, ρίχνοντας μάλιστα το βάρος στις τελευταίες τάξεις του γερμανικού γυμνασίου και ειδικότερα στον σωστότερο επαγγελματικό προσανατολισμό των γερμανών μαθητών, με έμφαση επίσης και στους μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο. Σύμφωνα με τη γερμανίδα υπουργό, με τον τρόπο αυτό αναδεικνύονται και οι εναλλακτικές επιλογές που έχουν οι μαθητές μετά το απολυτήριο και χωρίς απαραιτήτως να ακολουθήσουν την πανεπιστημιακή οδό. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί και στις δυνατότητες που προσφέρει ένα curriculum με έμφαση στην θετική και τεχνολογική κατεύθυνση.

Πηγή : dw.gr

Related Posts with Thumbnails